Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΙΣ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
The Psychoanalysis Forum Η Πύλη της Ψυχανάλυσης :: Η Ψυχανάλυση εκτός των τειχών-Psychoanalysis and other fields- Psychanalyse extra-muros :: Παιδί και Ψυχανάλυση
Σελίδα 1 από 1
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΙΣ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
| |||||||
Έχει επεξεργασθεί από τον/την Psychanalytica στις Κυρ Μαρ 16, 2008 1:12 am, 5 φορές συνολικά
Psychoanalysis Forum- Admin
- Αριθμός μηνυμάτων : 256
Ηλικία : 47
Location : Greece
Job/hobbies : Psychologist - Psychanalyste en formation
Registration date : 04/03/2008
Απ: Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΙΣ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Η απάντηση
έρχεται γρήγορα από την Klein στο "Συμπόσιο για την
ανάλυση του παιδιού" (1927) που οργανώνεται από τη Βρετανική Ψυχαναλυτική
Εταιρία. Η Klein διευκρινίζει ότι δεν κάνει μια
"άγρια" συμβολική ερμηνεία του παιχνιδιού, αλλά ότι προσπαθεί μέσα στην
αναλυτική κατάσταση να συνδέσει αυτά τα φαινόμενα με το ασυνείδητο και να
ερμηνεύσει όπως γίνεται και με τους ενήλικες. Επιμένει ότι το παιχνίδι είναι ο
πιο άμεσος τρόπος επαφής με το ασυνείδητο των παιδιών και επί πλέον υποστηρίζει
ότι το παιχνίδι προκαλεί λιγότερο άγχος και μικρότερες αντιστάσεις στα παιδιά
από τους λεκτικούς συνειρμούς.
Μετά την
εισαγωγή, από την Klein, των αντιλήψεων της
καταθλιπτικής και της σχιζοειδούς-παρανοειδούς θέσεων, το παιχνίδι εξετάζεται
και υπό το πρίσμα αυτών των απόψεων. Έτσι στην εργασία της "Το οιδιπόδειο
σύμπλεγμα στο φως των πρώιμων αγχών" (1945) γράφει ότι στο παιχνίδι μπορεί να
εκφρασθούν διωκτικά και καταθλιπτικά άγχη, τα οποία διαταράσσουν την οιδιπόδεια
εξέλιξη και προκαλούν αναστολή του παιχνιδιού. Επίσης στο άρθρο της "Πάνω στην
παρατήρηση νεαρών βρεφών" (1952), συνδέει διάφορα παιχνίδια των παιδιών με την
καταθλιπτική θέση. Στα άρθρα αυτά η Klein, έχοντας
πλέον διαμορφώσει στο μεγαλύτερο ποσοστό τη δική της θεωρία για την ψυχική
λειτουργία, διατυπώνει απόψεις για το παιχνίδι οι οποίες αφίστανται εκείνων του
Freud. Εξακολουθεί να θεωρεί ότι το παιχνίδι βρίσκεται
υπό την αιγίδα των ενορμήσεων, δίνει όμως όλο και μεγαλύτερη σημασία στην
επιθετικότητα και ταυτόχρονα το θέτει εξ αρχής και στην υπηρεσία της
αντικειμενοτρόπου σχέσης. Κάτι που αξίζει να τονισθεί είναι ότι, κατά την
περίοδο που η Klein διατυπώνει τις τελικές της απόψεις
για το παιχνίδι, ο Winnicott έχει ήδη δημοσιεύσει
αρκετές από τις δικές του απόψεις για το θέμα αυτό. Εντούτοις σε ολόκληρο το
έργο της οι αναφορές της στο Winnicott είναι
ελάχιστες και δεν κάνει καμία μνεία για τις απόψεις του.
Η
A. Freud στο βιβλίο
"Φυσιολογικότητα και Παθολογία στην παιδική ηλικία: εκτιμήσεις της εξέλιξης"
(1965), διατυπώνει τις τελικές της θέσεις για το παιχνίδι. Διατηρεί τις
επιφυλάξεις που είχε διατυπώσει τα προηγούμενα χρόνια για το ρόλο του παιχνιδιού
στην τεχνική της ανάλυσης των παιδιών και το εντάσσει στην αντίληψη των
εξελικτικών γραμμών και συγκεκριμένα στην εξελικτική γραμμή, η οποία από το σώμα
οδηγεί στο παιχνίδι (toy) και από τη δραστηριότητα του
παιχνιδιού (play) οδηγεί στην εργασία. Η
A. Freud θέτει το ξεκίνημα
του παιχνιδιού υπό την αιγίδα της αρχής της ευχαρίστησης και της σεξουαλικής
ενόρμησης. Δεν αναφέρεται καθόλου σε αντικειμενοτρόπο σχέση όπως κάνει η
Klein, ενώ δέχεται την έννοια του μεταβατικού
αντικειμένου, αν και με κάποια διαφοροποίηση από την αντίστοιχη του
Winnicott.
Μπορώ να
ισχυρισθώ ότι το παιχνίδι, στη θεωρία και τεχνική της A.
Freud, δεν κατέχει κάποια ιδιαίτερη θέση και συνιστά
μια λειτουργία του εγώ που προέρχεται από την μετουσίωση και ουδετεροποίηση της
ενορμησιακής ενέργειας.
Η διατύπωση μιας θεωρίας για το παιχνίδι
Ο
D.W.Winnicott
φαίνεται να διαμορφώνει και να εξελίσσει τις ιδέες του για το παιχνίδι χάρις και
στην ικανότητα του ίδιου να παίζει (1989 pp.2-3).
Στο έργο του,
από νωρίς, συναντάμε ιδέες για το παιχνίδι που μπορεί να ανάγονται στον
Freud και την Klein να
συνυπάρχουν με πρωτότυπες δικές του. Μια τέτοια συνύπαρξη παρατηρούμε στην
εργασία του "Η παρατήρηση των βρεφών σε μια ελεγχόμενη συνθήκη" (1941). Στην
εργασία αυτή εισάγει ξεκάθαρα την ιδέα του παράδοξου και της αποδοχής του,
προκειμένου να αρχίσει και να διατηρηθεί το παιχνίδι με τη σπάτουλα. Στην ίδια
εργασία συνδέει το πέταγμα της σπάτουλας από το βρέφος με το παιχνίδι της
κουβαρίστρας που περιέγραψε ο Freud, δηλώνει όμως
ταυτόχρονα ότι με το παιχνίδι της κουβαρίστρας το βρέφος επεξεργάζεται και
καταθλιπτικά άγχη, ακολουθώντας έτσι μια Κλαϊνική εκδοχή του παιχνιδιού με την
κουβαρίστρα.
Στις εργασίες
"Παιδιατρική και Ψυχιατρική" (1948) και "Η καταθλιπτική θέση στη φυσιολογική
συναισθηματική εξέλιξη" (1954-1955), η επιρροή των Κλαϊνικών ιδεών στις θέσεις
του για το παιχνίδι είναι εμφανής.
Παράδειγμα
εφαρμογής των απόψεών του για το παιχνίδι στην τεχνική συνιστά η εισαγωγή του
squiggle game (παιχνίδι με καλλικατζούρες) σ" αυτό που
ο ίδιος αποκάλεσε "ψυχοθεραπευτική συμβουλευτική".
Με την πάροδο
του χρόνου η δυνατότητα του παίζειν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία για τη
θεωρία και την τεχνική του Winnicott και φθάνει να
γίνεται ο κεντρικός άξονας του βιβλίου του "Το παιχνίδι και η πραγματικότητα"
(1971), στο οποίο και διατυπώνει μια συγκροτημένη θεωρία για το παιχνίδι και τη
σχέση ανάμεσα στο παιχνίδι, την ψυχανάλυση και την ψυχοθεραπεία. Μέχρι τότε,
όπως παρατηρεί ο Winnicott, στην ψυχαναλυτική
βιβλιογραφία δεν είχε διατυπωθεί μια θεωρία για το παιχνίδι και ακόμη και η
M. Klein ενδιαφέρεται σχεδόν
καθ" ολοκληρία για τη χρήση του παιχνιδιού.
Ας δούμε τις
θέσεις του Winnicott. Κατ" αρχάς αποσυνδέει το
παιχνίδι από τη στενή του σχέση με τον αυνανισμό και τις διάφορες αισθησιακές
εμπειρίες, όπως ήταν η κυρίαρχη άποψη μέχρι τότε στην ψυχαναλυτική βιβλιογραφία.
Για να προκληθεί ευχαρίστηση από το παιχνίδι, χρειάζεται η διέγερση του
ενστίκτου να μην υπερβεί ένα όριο. Το παιχνίδι έχει ένα σημείο κορεσμού, το
οποίο αναφέρεται στη δυνατότητα να εμπεριέξει την εμπειρία. Εδώ ο
Winnicott διατυπώνει μια οικονομική θεώρηση του
παιχνιδιού, κάτι που σπανίζει συνολικά στο έργο του. Το παιχνίδι συνδέεται με τα
μεταβατικά φαινόμενα και τον μεταβατικό χώρο. Η πολιτιστική εμπειρία εδράζεται
στο δυνητικό χώρο ανάμεσα στο άτομο και το περιβάλλον και ξεκινάει με τη
δημιουργική ζωντάνια που πρωτοεμφανίζεται στο παιχνίδι. Και οι δυο
δραστηριότητες συνδέουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, καταλαμβάνουν χώρο
και απασχολούν χρόνο.
Αυτή η
θέση του Winnicott μας θυμίζει τον Freud
(1908[1907]), ο οποίος γράφει ότι η δημιουργική δραστηριότητα των ενηλίκων έχει
πολλές ομοιότητες με το παιχνίδι. Και οι δυο πηγάζουν από τη φαντασία, τις
διατρέχει η κλωστή της επιθυμίας, η οποία συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το
μέλλον, δεν αναγνωρίζουν την εξωτερική πραγματικότητα αλλά ταυτόχρονα την
αναδιατάσσουν για να γίνει ευχάριστη.
Για τον
Winnicott (1971) "Η ψυχοθεραπεία λαμβάνει χώρα στην
επικάλυψη δυο περιοχών του παιχνιδιού, εκείνης του ασθενούς και εκείνης του
θεραπευτή. Η ψυχοθεραπεία έχει να κάνει με δυο άτομα που παίζουν μαζί. Η φυσική
συνέπεια αυτού είναι ότι όπου το παιχνίδι δεν είναι δυνατόν τότε η εργασία που
γίνεται από τον θεραπευτή κατευθύνεται προς το να φέρει τον ασθενή από μια
κατάσταση που δεν είναι σε θέση να παίξει σε μια κατάσταση να είναι σε θέση να
παίξει" (p.54).
Το ξεκίνημα ενός παιχνιδιού
Η κ. Α κατά
την περίοδο της συνεδρίας, της οποίας απόσπασμα θα παραθέσω, διαπραγματεύεται το
θέμα της μητρότητας και το ενδεχόμενο της εγκυμοσύνης της. Αναφέρεται σε μια
συνάντηση που είχαν η ίδια και ο σύζυγός της μ" ένα φιλικό τους ζευγάρι και την
6χρονη κόρη του ζευγαριού. Λέγει, η κ. Α, ότι το κορίτσι ήταν "καθώς πρέπει",
χωρίς απαιτήσεις, χωρίς να κάνει φασαρία, καθόλου ενοχλητικό για τους ενήλικες.
Καθόταν στο κάθισμά της και ασχολούνταν μ" ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι. Το κορίτσι
αυτό της θύμισε τη δική της παιδική ηλικία. Ήταν σαν να έβλεπε τον εαυτό της
εκείνη την περίοδο. Έπρεπε να είναι "σοβαρή" και "καθώς πρέπει". Η έκφραση
οποιασδήποτε παιδικότητας, όπως να παίζει ανέμελα, να γελάει δυνατά, να φωνάζει,
συναντούσε την αποδοκιμασία του πατέρα της και ως ένα βαθμό και της μητέρας της.
Στη συνέχεια
αναφέρεται σε μια επίσκεψή της σε Νοσοκομείο. Περιμένοντας στο χώρο αναμονής
περιεργαζόταν το χώρο και τους ανθρώπους. Ο χώρος τής ήταν γνωστός. Ως παιδί τον
επισκεπτόταν συχνά. Έμοιαζε να μην έχουν αλλάξει πολλά πράγματα από τότε. Οι
γιατροί με τις άσπρες μπλούζες περνούσαν σοβαροί, πολυάσχολοι, απόμακροι και της
θύμισαν ότι τότε τους έβλεπε τεράστιους και την ίδια να μην έχει χώρο.
Διακόπτει
την αφήγηση της. Χαμηλώνει το βλέμμα. Στη συνέχεια με κοιτάζει διερευνητικά και
συνεχίζει: " Ξέρετε έκανα και κάτι άλλο. Είδα ένα γιατρό όλο τουπέ να πηγαίνει
προς το κυλικείο. Ήταν κοντός (η κ. Α είναι μια ψηλή γυναίκα). Έτσι πήγα και
κάθισα στο διπλανό σκαμπό από αυτόν. Καταλαβαίνετε την εικόνα που δίναμε οι δυο
μας καθισμένοι δίπλα-δίπλα". Λέγοντας αυτά διαγράφεται στο πρόσωπό της ένα αχνό
χαμόγελο το οποίο βαθμιαία μετατρέπεται σ" ένα ξέσπασμα γέλιου. "Το
ευχαριστήθηκα. Τον κοίταζα αφ" υψηλού. Έκανα σαν παιδί που παίζει. Ήταν πολύ
διασκεδαστικό αυτό που έγινε".
Νομίζω ότι
στο απόσπασμα αυτό διακρίνομε τη διάθεση της κ. Α να ξεκινήσει ένα παιχνίδι. Ως
μέσον γι" αυτό χρησιμοποιεί τόσο στοιχεία της πραγματικότητας όσο και
προηγούμενες εμπειρίες της. Ο χώρος της ψυχοθεραπείας μέσω διαφόρων
μεταβιβαστικών διαδρομών, λεκτικών και εξωλεκτικών, μπορεί να εξελιχθεί σε χώρο
παιχνιδιού. Η διάθεση της κ. Α για παιχνίδι σηματοδοτείται μέσω της συγχρονίας
διαφόρων συστημάτων σήμανσης, τα οποία προέρχονται από τη σύζευξη και αντίθεση
των εννοιών που περιέχουν. Παιδική ηλικία/ ενήλικη περίοδος, πατέρας/ κόρη,
γιατρός/ ασθενής, άντρας/ γυναίκα, κοντός /ψηλός, αναστολή του γέλιου/ ξέσπασμα
σε γέλια, ακινησία/ κινητικότητα.
Ο
A. Green (2002) επισημαίνει
την πολυφωνία και συγχρονία διαφορετικών συστημάτων σήμανσης που υπάρχουν στο
παιχνίδι με την κουβαρίστρα. Το κάθε σύστημα διατηρεί την ιδιαιτερότητά του αλλά
υπάρχει και αμοιβαία επικοινωνία και αλληλοδιείσδυση, ούτως ώστε το καθένα να
αποκτά τη σημασία του μέσω του ζευγαρώματος και της αντίθεσης με το άλλο.
Ταυτόχρονα
στην αφήγηση και στην εξωλεκτική επικοινωνία της κ. Α διακρίνομε αναλογίες με
το παιχνίδι της σπάτουλας. Μπορούμε να διακρίνομε την επιθυμία για ξεκίνημα του
παιχνιδιού, το δισταγμό που εκφράζεται με την αποφυγή της βλεμματικής επαφής και
στη συνέχεια με τη διερεύνηση του προσώπου του θεραπευτή, την αποκορύφωση με το
γέλιο και την έμμεση έκφραση της επιθετικότητας.
Επίλογος
Στην αναδρομή
αυτή προσπάθησα να αποδώσω κάποιες από τις διαδρομές του παιχνιδιού στο πεδίο
της ψυχανάλυσης. Ο κοινός τόπος των δύο νομίζω ότι προσδιορίζεται από τον
Winnicott, ο οποίος γράφει: "Το παιχνίδι είναι μια
εμπειρία, πάντοτε μια δημιουργική εμπειρία και είναι μια εμπειρία στο συνεχές
του χώρου-χρόνου, μια βασική μορφή του ζην" (1971, p.50).
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
FERENCZI, S. (1913) A Little Rooster Man In Selected Writings,
Penguin Books,
1999.
FREUD, A. (1946) The psychoanalytic treatment of the children.
Imago, London.
____ (1965) Normality and pathology in childhood: assessments of
development.
IUP,
USA.
FREUD, S. (1908[1907]) Creative writers and day-dreaming SE 9.
.____ (1911) Formulations on the two principles of mental
functioning SE 12.
____ (1920) Beyond the pleasure principle SE 18.
____ (1924) The loss of reality in neurosis and psychosis SE 19.
____ (1926) Inhibitions, symptoms and anxiety SE 20.
KLEIN, M. (1921) The development of a child.
____ (1923) The role of the school in the libidinal development
of the child.
____ (1923) Early analysis.
____ (1926) The psychological principles of early analysis.
____ (1927) Symposium on child-analysis.
____ (1945) The Oedipus complex in the light of early anxieties
All in Love, Guilt and Reparation and other works
1921-1945. Free Press, 1984.
____ (1952) On observing the behaviour of young infants.
In Envy and Gratitude and other works 1946-1963. Free
Press, 1984.
GEISSMANN, C & P. (1998) A History of Child Psychoanalysis.
Routledge,
London.
GREEN, A. (1986) On Private Madness. Karnac, London.
____ (1999) The Fabric of Affect in the Psychoanalytic Discourse.
Routledge,
London.
____ (2002) Time in Psychoanalysis. Some Contradictory Aspects.
FAB, London.
WINNICOTT, D.W. (1941) The observation of infants in a Set
Situation.
____ (1948) Paediatrics and Psychiatry.
____ (1954-5) The Depressive Position in Normal Emotional
Development.
All in Trough Paediatrics to Psychoanalysis. Karnac, 1992,
London.
____ (Undated) Notes on Play.
____ (1964, 1968) The Squiggle Game.
Both in Psychoanalytic Explorations. Eds Winnicott C.,
Shepherd R., Davis M.
Karnac, 1989, London.
____ (1971) Playing and Reality. Brunner-Routledge, 2001, London.
έρχεται γρήγορα από την Klein στο "Συμπόσιο για την
ανάλυση του παιδιού" (1927) που οργανώνεται από τη Βρετανική Ψυχαναλυτική
Εταιρία. Η Klein διευκρινίζει ότι δεν κάνει μια
"άγρια" συμβολική ερμηνεία του παιχνιδιού, αλλά ότι προσπαθεί μέσα στην
αναλυτική κατάσταση να συνδέσει αυτά τα φαινόμενα με το ασυνείδητο και να
ερμηνεύσει όπως γίνεται και με τους ενήλικες. Επιμένει ότι το παιχνίδι είναι ο
πιο άμεσος τρόπος επαφής με το ασυνείδητο των παιδιών και επί πλέον υποστηρίζει
ότι το παιχνίδι προκαλεί λιγότερο άγχος και μικρότερες αντιστάσεις στα παιδιά
από τους λεκτικούς συνειρμούς.
Μετά την
εισαγωγή, από την Klein, των αντιλήψεων της
καταθλιπτικής και της σχιζοειδούς-παρανοειδούς θέσεων, το παιχνίδι εξετάζεται
και υπό το πρίσμα αυτών των απόψεων. Έτσι στην εργασία της "Το οιδιπόδειο
σύμπλεγμα στο φως των πρώιμων αγχών" (1945) γράφει ότι στο παιχνίδι μπορεί να
εκφρασθούν διωκτικά και καταθλιπτικά άγχη, τα οποία διαταράσσουν την οιδιπόδεια
εξέλιξη και προκαλούν αναστολή του παιχνιδιού. Επίσης στο άρθρο της "Πάνω στην
παρατήρηση νεαρών βρεφών" (1952), συνδέει διάφορα παιχνίδια των παιδιών με την
καταθλιπτική θέση. Στα άρθρα αυτά η Klein, έχοντας
πλέον διαμορφώσει στο μεγαλύτερο ποσοστό τη δική της θεωρία για την ψυχική
λειτουργία, διατυπώνει απόψεις για το παιχνίδι οι οποίες αφίστανται εκείνων του
Freud. Εξακολουθεί να θεωρεί ότι το παιχνίδι βρίσκεται
υπό την αιγίδα των ενορμήσεων, δίνει όμως όλο και μεγαλύτερη σημασία στην
επιθετικότητα και ταυτόχρονα το θέτει εξ αρχής και στην υπηρεσία της
αντικειμενοτρόπου σχέσης. Κάτι που αξίζει να τονισθεί είναι ότι, κατά την
περίοδο που η Klein διατυπώνει τις τελικές της απόψεις
για το παιχνίδι, ο Winnicott έχει ήδη δημοσιεύσει
αρκετές από τις δικές του απόψεις για το θέμα αυτό. Εντούτοις σε ολόκληρο το
έργο της οι αναφορές της στο Winnicott είναι
ελάχιστες και δεν κάνει καμία μνεία για τις απόψεις του.
Η
A. Freud στο βιβλίο
"Φυσιολογικότητα και Παθολογία στην παιδική ηλικία: εκτιμήσεις της εξέλιξης"
(1965), διατυπώνει τις τελικές της θέσεις για το παιχνίδι. Διατηρεί τις
επιφυλάξεις που είχε διατυπώσει τα προηγούμενα χρόνια για το ρόλο του παιχνιδιού
στην τεχνική της ανάλυσης των παιδιών και το εντάσσει στην αντίληψη των
εξελικτικών γραμμών και συγκεκριμένα στην εξελικτική γραμμή, η οποία από το σώμα
οδηγεί στο παιχνίδι (toy) και από τη δραστηριότητα του
παιχνιδιού (play) οδηγεί στην εργασία. Η
A. Freud θέτει το ξεκίνημα
του παιχνιδιού υπό την αιγίδα της αρχής της ευχαρίστησης και της σεξουαλικής
ενόρμησης. Δεν αναφέρεται καθόλου σε αντικειμενοτρόπο σχέση όπως κάνει η
Klein, ενώ δέχεται την έννοια του μεταβατικού
αντικειμένου, αν και με κάποια διαφοροποίηση από την αντίστοιχη του
Winnicott.
Μπορώ να
ισχυρισθώ ότι το παιχνίδι, στη θεωρία και τεχνική της A.
Freud, δεν κατέχει κάποια ιδιαίτερη θέση και συνιστά
μια λειτουργία του εγώ που προέρχεται από την μετουσίωση και ουδετεροποίηση της
ενορμησιακής ενέργειας.
Η διατύπωση μιας θεωρίας για το παιχνίδι
Ο
D.W.Winnicott
φαίνεται να διαμορφώνει και να εξελίσσει τις ιδέες του για το παιχνίδι χάρις και
στην ικανότητα του ίδιου να παίζει (1989 pp.2-3).
Στο έργο του,
από νωρίς, συναντάμε ιδέες για το παιχνίδι που μπορεί να ανάγονται στον
Freud και την Klein να
συνυπάρχουν με πρωτότυπες δικές του. Μια τέτοια συνύπαρξη παρατηρούμε στην
εργασία του "Η παρατήρηση των βρεφών σε μια ελεγχόμενη συνθήκη" (1941). Στην
εργασία αυτή εισάγει ξεκάθαρα την ιδέα του παράδοξου και της αποδοχής του,
προκειμένου να αρχίσει και να διατηρηθεί το παιχνίδι με τη σπάτουλα. Στην ίδια
εργασία συνδέει το πέταγμα της σπάτουλας από το βρέφος με το παιχνίδι της
κουβαρίστρας που περιέγραψε ο Freud, δηλώνει όμως
ταυτόχρονα ότι με το παιχνίδι της κουβαρίστρας το βρέφος επεξεργάζεται και
καταθλιπτικά άγχη, ακολουθώντας έτσι μια Κλαϊνική εκδοχή του παιχνιδιού με την
κουβαρίστρα.
Στις εργασίες
"Παιδιατρική και Ψυχιατρική" (1948) και "Η καταθλιπτική θέση στη φυσιολογική
συναισθηματική εξέλιξη" (1954-1955), η επιρροή των Κλαϊνικών ιδεών στις θέσεις
του για το παιχνίδι είναι εμφανής.
Παράδειγμα
εφαρμογής των απόψεών του για το παιχνίδι στην τεχνική συνιστά η εισαγωγή του
squiggle game (παιχνίδι με καλλικατζούρες) σ" αυτό που
ο ίδιος αποκάλεσε "ψυχοθεραπευτική συμβουλευτική".
Με την πάροδο
του χρόνου η δυνατότητα του παίζειν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία για τη
θεωρία και την τεχνική του Winnicott και φθάνει να
γίνεται ο κεντρικός άξονας του βιβλίου του "Το παιχνίδι και η πραγματικότητα"
(1971), στο οποίο και διατυπώνει μια συγκροτημένη θεωρία για το παιχνίδι και τη
σχέση ανάμεσα στο παιχνίδι, την ψυχανάλυση και την ψυχοθεραπεία. Μέχρι τότε,
όπως παρατηρεί ο Winnicott, στην ψυχαναλυτική
βιβλιογραφία δεν είχε διατυπωθεί μια θεωρία για το παιχνίδι και ακόμη και η
M. Klein ενδιαφέρεται σχεδόν
καθ" ολοκληρία για τη χρήση του παιχνιδιού.
Ας δούμε τις
θέσεις του Winnicott. Κατ" αρχάς αποσυνδέει το
παιχνίδι από τη στενή του σχέση με τον αυνανισμό και τις διάφορες αισθησιακές
εμπειρίες, όπως ήταν η κυρίαρχη άποψη μέχρι τότε στην ψυχαναλυτική βιβλιογραφία.
Για να προκληθεί ευχαρίστηση από το παιχνίδι, χρειάζεται η διέγερση του
ενστίκτου να μην υπερβεί ένα όριο. Το παιχνίδι έχει ένα σημείο κορεσμού, το
οποίο αναφέρεται στη δυνατότητα να εμπεριέξει την εμπειρία. Εδώ ο
Winnicott διατυπώνει μια οικονομική θεώρηση του
παιχνιδιού, κάτι που σπανίζει συνολικά στο έργο του. Το παιχνίδι συνδέεται με τα
μεταβατικά φαινόμενα και τον μεταβατικό χώρο. Η πολιτιστική εμπειρία εδράζεται
στο δυνητικό χώρο ανάμεσα στο άτομο και το περιβάλλον και ξεκινάει με τη
δημιουργική ζωντάνια που πρωτοεμφανίζεται στο παιχνίδι. Και οι δυο
δραστηριότητες συνδέουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, καταλαμβάνουν χώρο
και απασχολούν χρόνο.
Αυτή η
θέση του Winnicott μας θυμίζει τον Freud
(1908[1907]), ο οποίος γράφει ότι η δημιουργική δραστηριότητα των ενηλίκων έχει
πολλές ομοιότητες με το παιχνίδι. Και οι δυο πηγάζουν από τη φαντασία, τις
διατρέχει η κλωστή της επιθυμίας, η οποία συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το
μέλλον, δεν αναγνωρίζουν την εξωτερική πραγματικότητα αλλά ταυτόχρονα την
αναδιατάσσουν για να γίνει ευχάριστη.
Για τον
Winnicott (1971) "Η ψυχοθεραπεία λαμβάνει χώρα στην
επικάλυψη δυο περιοχών του παιχνιδιού, εκείνης του ασθενούς και εκείνης του
θεραπευτή. Η ψυχοθεραπεία έχει να κάνει με δυο άτομα που παίζουν μαζί. Η φυσική
συνέπεια αυτού είναι ότι όπου το παιχνίδι δεν είναι δυνατόν τότε η εργασία που
γίνεται από τον θεραπευτή κατευθύνεται προς το να φέρει τον ασθενή από μια
κατάσταση που δεν είναι σε θέση να παίξει σε μια κατάσταση να είναι σε θέση να
παίξει" (p.54).
Το ξεκίνημα ενός παιχνιδιού
Η κ. Α κατά
την περίοδο της συνεδρίας, της οποίας απόσπασμα θα παραθέσω, διαπραγματεύεται το
θέμα της μητρότητας και το ενδεχόμενο της εγκυμοσύνης της. Αναφέρεται σε μια
συνάντηση που είχαν η ίδια και ο σύζυγός της μ" ένα φιλικό τους ζευγάρι και την
6χρονη κόρη του ζευγαριού. Λέγει, η κ. Α, ότι το κορίτσι ήταν "καθώς πρέπει",
χωρίς απαιτήσεις, χωρίς να κάνει φασαρία, καθόλου ενοχλητικό για τους ενήλικες.
Καθόταν στο κάθισμά της και ασχολούνταν μ" ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι. Το κορίτσι
αυτό της θύμισε τη δική της παιδική ηλικία. Ήταν σαν να έβλεπε τον εαυτό της
εκείνη την περίοδο. Έπρεπε να είναι "σοβαρή" και "καθώς πρέπει". Η έκφραση
οποιασδήποτε παιδικότητας, όπως να παίζει ανέμελα, να γελάει δυνατά, να φωνάζει,
συναντούσε την αποδοκιμασία του πατέρα της και ως ένα βαθμό και της μητέρας της.
Στη συνέχεια
αναφέρεται σε μια επίσκεψή της σε Νοσοκομείο. Περιμένοντας στο χώρο αναμονής
περιεργαζόταν το χώρο και τους ανθρώπους. Ο χώρος τής ήταν γνωστός. Ως παιδί τον
επισκεπτόταν συχνά. Έμοιαζε να μην έχουν αλλάξει πολλά πράγματα από τότε. Οι
γιατροί με τις άσπρες μπλούζες περνούσαν σοβαροί, πολυάσχολοι, απόμακροι και της
θύμισαν ότι τότε τους έβλεπε τεράστιους και την ίδια να μην έχει χώρο.
Διακόπτει
την αφήγηση της. Χαμηλώνει το βλέμμα. Στη συνέχεια με κοιτάζει διερευνητικά και
συνεχίζει: " Ξέρετε έκανα και κάτι άλλο. Είδα ένα γιατρό όλο τουπέ να πηγαίνει
προς το κυλικείο. Ήταν κοντός (η κ. Α είναι μια ψηλή γυναίκα). Έτσι πήγα και
κάθισα στο διπλανό σκαμπό από αυτόν. Καταλαβαίνετε την εικόνα που δίναμε οι δυο
μας καθισμένοι δίπλα-δίπλα". Λέγοντας αυτά διαγράφεται στο πρόσωπό της ένα αχνό
χαμόγελο το οποίο βαθμιαία μετατρέπεται σ" ένα ξέσπασμα γέλιου. "Το
ευχαριστήθηκα. Τον κοίταζα αφ" υψηλού. Έκανα σαν παιδί που παίζει. Ήταν πολύ
διασκεδαστικό αυτό που έγινε".
Νομίζω ότι
στο απόσπασμα αυτό διακρίνομε τη διάθεση της κ. Α να ξεκινήσει ένα παιχνίδι. Ως
μέσον γι" αυτό χρησιμοποιεί τόσο στοιχεία της πραγματικότητας όσο και
προηγούμενες εμπειρίες της. Ο χώρος της ψυχοθεραπείας μέσω διαφόρων
μεταβιβαστικών διαδρομών, λεκτικών και εξωλεκτικών, μπορεί να εξελιχθεί σε χώρο
παιχνιδιού. Η διάθεση της κ. Α για παιχνίδι σηματοδοτείται μέσω της συγχρονίας
διαφόρων συστημάτων σήμανσης, τα οποία προέρχονται από τη σύζευξη και αντίθεση
των εννοιών που περιέχουν. Παιδική ηλικία/ ενήλικη περίοδος, πατέρας/ κόρη,
γιατρός/ ασθενής, άντρας/ γυναίκα, κοντός /ψηλός, αναστολή του γέλιου/ ξέσπασμα
σε γέλια, ακινησία/ κινητικότητα.
Ο
A. Green (2002) επισημαίνει
την πολυφωνία και συγχρονία διαφορετικών συστημάτων σήμανσης που υπάρχουν στο
παιχνίδι με την κουβαρίστρα. Το κάθε σύστημα διατηρεί την ιδιαιτερότητά του αλλά
υπάρχει και αμοιβαία επικοινωνία και αλληλοδιείσδυση, ούτως ώστε το καθένα να
αποκτά τη σημασία του μέσω του ζευγαρώματος και της αντίθεσης με το άλλο.
Ταυτόχρονα
στην αφήγηση και στην εξωλεκτική επικοινωνία της κ. Α διακρίνομε αναλογίες με
το παιχνίδι της σπάτουλας. Μπορούμε να διακρίνομε την επιθυμία για ξεκίνημα του
παιχνιδιού, το δισταγμό που εκφράζεται με την αποφυγή της βλεμματικής επαφής και
στη συνέχεια με τη διερεύνηση του προσώπου του θεραπευτή, την αποκορύφωση με το
γέλιο και την έμμεση έκφραση της επιθετικότητας.
Επίλογος
Στην αναδρομή
αυτή προσπάθησα να αποδώσω κάποιες από τις διαδρομές του παιχνιδιού στο πεδίο
της ψυχανάλυσης. Ο κοινός τόπος των δύο νομίζω ότι προσδιορίζεται από τον
Winnicott, ο οποίος γράφει: "Το παιχνίδι είναι μια
εμπειρία, πάντοτε μια δημιουργική εμπειρία και είναι μια εμπειρία στο συνεχές
του χώρου-χρόνου, μια βασική μορφή του ζην" (1971, p.50).
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
FERENCZI, S. (1913) A Little Rooster Man In Selected Writings,
Penguin Books,
1999.
FREUD, A. (1946) The psychoanalytic treatment of the children.
Imago, London.
____ (1965) Normality and pathology in childhood: assessments of
development.
IUP,
USA.
FREUD, S. (1908[1907]) Creative writers and day-dreaming SE 9.
.____ (1911) Formulations on the two principles of mental
functioning SE 12.
____ (1920) Beyond the pleasure principle SE 18.
____ (1924) The loss of reality in neurosis and psychosis SE 19.
____ (1926) Inhibitions, symptoms and anxiety SE 20.
KLEIN, M. (1921) The development of a child.
____ (1923) The role of the school in the libidinal development
of the child.
____ (1923) Early analysis.
____ (1926) The psychological principles of early analysis.
____ (1927) Symposium on child-analysis.
____ (1945) The Oedipus complex in the light of early anxieties
All in Love, Guilt and Reparation and other works
1921-1945. Free Press, 1984.
____ (1952) On observing the behaviour of young infants.
In Envy and Gratitude and other works 1946-1963. Free
Press, 1984.
GEISSMANN, C & P. (1998) A History of Child Psychoanalysis.
Routledge,
London.
GREEN, A. (1986) On Private Madness. Karnac, London.
____ (1999) The Fabric of Affect in the Psychoanalytic Discourse.
Routledge,
London.
____ (2002) Time in Psychoanalysis. Some Contradictory Aspects.
FAB, London.
WINNICOTT, D.W. (1941) The observation of infants in a Set
Situation.
____ (1948) Paediatrics and Psychiatry.
____ (1954-5) The Depressive Position in Normal Emotional
Development.
All in Trough Paediatrics to Psychoanalysis. Karnac, 1992,
London.
____ (Undated) Notes on Play.
____ (1964, 1968) The Squiggle Game.
Both in Psychoanalytic Explorations. Eds Winnicott C.,
Shepherd R., Davis M.
Karnac, 1989, London.
____ (1971) Playing and Reality. Brunner-Routledge, 2001, London.
Psychoanalysis Forum- Admin
- Αριθμός μηνυμάτων : 256
Ηλικία : 47
Location : Greece
Job/hobbies : Psychologist - Psychanalyste en formation
Registration date : 04/03/2008
The Psychoanalysis Forum Η Πύλη της Ψυχανάλυσης :: Η Ψυχανάλυση εκτός των τειχών-Psychoanalysis and other fields- Psychanalyse extra-muros :: Παιδί και Ψυχανάλυση
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης